Na naši spletni strani Avtomanija.com uporabljamo piškotke, s katerimi izboljšujemo vašo uporabniško izkušnjo in vam zagotavljamo ustrezne vsebine in oglaševanje. Z nadaljno uporabo naše spletne strani se s tem strinjate.

Nadaljuj...
Aktualno   |   Elektromobilnost
Elektroagonija polnilnih postaj
Pot v dobo elektrike je kot kaže nepovratna, a hkrati na vsakem koraku srečujemo stvari, ki razumskega običajnega uporabnika avtomobilov odvračajo od vsakršne misli na elektriko.
Artur Švarc
5. november 2016 | 20:17:25

Slovenija se menda hvali z več polnilnimi postajami za električne avtomobile in plug-in hibride kot marsikatera država v razvitem delu EU. A uporabna vrednost je zelo omejena – rečeno karikirano – na nekaj ur na dan in nekaj dni na teden.

To, da že v vsaki malo večji vasi najdemo polnilnico, je pohvalno in vse lepo in prav, a avto, če požira tudi elektriko, boste tam kot lokalni rezident polnili le v posebnih pogojih, ki zahtevajo veliko poncij-pilatovstva in nekaj dni priprav. Na drugi strani imate tudi tranzitne potnike in turiste, ki morajo pri nas imeti s sabo opremo za kampiranje.

Zakaj, te dni vozimo tehnični biser in bavarski priključni hibrid 330e. Reč ima v prtljažniku tako šuko 220V adapterski polnilnik kot trofazni priključni kabel. No, zanimalo nas je, kako na mojem rodnem Koroškem lahko človek električarja napolni na hitro, ne v domači 220-voltni vtičnici. Obredena so bila vsa koroška polnilna mesta in razen enemu smo dali vsem brez slabe vesti oceno nezadostno, saj so praktično neuporabna.

Polnilnih mest je kar nekaj, ob vsaki dravski hidroelektrarni kot del projekta eMobilnost Dravskih elektrarn, preostala pa so v domenah občin. In vsa polnilna mesta za delovanje potrebujejo posebno kartico. Če ste domačin z novim električarjem v ponedeljek dopoldne, je to verjetno enostavno, potem ko se nekako dokopljete do informacij, kje do kartice sploh dobiti, kar pri večini polnilnih mest tako ali tako ne velja.

Skratka, postavili smo se v vlogo mimovozečega turista, ki bi svojo Teslo, i3 brez REX-a, Lista ali pa kar je še napredne električarske konjenice, hitro napolnil in po kaki urci potoval naprej. Kar se je seveda izkazalo za popolnoma neizvedljivo.

Ravne na Koroškem in tri polnilnice

Tri polnilna mesta, pred občinsko zgradbo, pred OŠ Prežihovega Voranca na Čečovju in pri gimnaziji zahtevajo kartico. Kakšno, od koga, kam poklicat, na koga se obrnit, kdo je nosilec polnjenja, pa je stvar vsevesoljskega ugibanja, saj razen napisa Ducati na polnilni napravi drugih informacij ni. Lokalni ljudje vedo povedati, da se kartico dobi na občini...v soboto popoldne zagotovo.

HE Dravograd in HE Vuzenica

V rodnem kraju je menda polnilnica pred hidroelektrarno, pa smo šli pogledat. Priklopimo kable in potem naprava zahteva aktivacijo, s kartico seveda. In ker na sami polnilni napravi razen hvalnic projektu DEM ni nikakršne druge informacije, kako naprej, je seveda tudi tu hitro jasno, da je polnilnica povsem neuporabna. Po poizvedovanju dobimo informacijo, da je treba pisati na upravo Dravskih Elektrarn v Mariboru, od koder vam pošljejo kartico za aktivacijo. Ampak mi smo tranzitni potniki z električarjem. Enako neuporabno stanje se je ponovilo še nekoliko nižje pri hidroelektrarni v Vuzenici na Livarski cesti.

Mežica

Tudi v Mežici imajo hitro polnilnico, smo izvedeli od lokalnih mojstrov za elektriko. Pa smo šli pogledat. Čudo  božje je imelo celo navodila, da kartico dobite na Elektro Celje ali pa na občini Mežica, ki je od našega električarja na polnilni postaji oddaljena točno 5 metrov vzvratno in...3 dni daleč do ponedeljka. Skratka, razen za lokalce, neuporabno. Razen če... postavite šotor in v njem s prijateljico do ponedeljka popestrite zaspano lokalno dogajanje.

Božični čudež v Slovenj Gradcu?

Kako daleč smo še od uporabne elektrike, priča zadnji obisk v Slovenj Gradcu .Tam pred občinsko zgradbo na Meškovi stoji polnilnica, ki ne zahteva kartice, USB vam napolnijo zastonj, medtem ko za polnjenje avtomobila pokličete na številko in aktivirate vtičnico, ki pa je... običajna 220-voltna šuko, kar je, glede na predpostavko tranzitneža v soboto, spet neuporabno, saj lahko tako avto polnite tudi v bližnji gostilni ali pri morda kakih novih znancih, ki ste jih v agoniji iskanja polnilnice spoznali na koroških ulicah. In kar je še bolj zabavno, na bližnji bencinski črpalki sploh ne vedo, da so kje v okolici polnilnice. Skratka, edina polnilnica, ki v soboto dopoldne omogoča polnjenje, je v Slovenj Gradcu, a zelo zelo pogojno uporabna.

Zakaj kompliciramo?

Poraja se vprašanje, čemu sploh kartice za aktivacijo. Poraba teh nekaj deset električarjev pri nas je tako ali tako zanemarljiva in se elektro gospodarstvu ne pozna niti pri skodelici mleka. Ali drugi absurd - ob polnilnici pri občini na Ravnah stoji projekt Picikl, ki podobno kot v prestolnici BicikeLJ omogoča lokalni rent koles s kreditno ali plačilno kartico. Zakaj podobne rešitve nekaj metrov levo na polnilnici ni, vedo le redki, razumejo pa še redkejši. Težava bi izginila, če bi lahko polnilnico aktivirali z kartico, bankovci, kovanci ali telefonom, če že morajo. Tako pa so te kartice bržkone namenjene le statistiki, po drugi strani pa je zaradi tega uporabnost sploh v določenih pogojih nična. Da spomnimo, tranzitno in v soboto. Porazna je tudi obveščenost. Če na ljubljanskih polnilnicah vsaj piše, na koga se obrniti, je na koroških polnilnih mestih to ravno obratno. Razen v Mežici ali Slovenj Gradcu ne bev, ne mev.

Daleč od elektrike, daleč od srca

Na koncu koncev je 330e vendarle plug-in hibrid in sicer s premalim rezervoarjem ponuja mainstream alternativo v obliki  klasičnega 95 neosvinčenega bencina. Vse ostalo govoriti o elektrifikaciji prometa te države, pa je s takimi slabo zastavljenimi rešitvami, neumestno. In ja, seveda to ne velja samo za Koroško, pač pa tudi ostalo Slovenijo. Zakaj capljamo za razvitim svetom in naše polnilice niso del dveh razvejanih evropskih mrež, pa spet vedo le izbrani. Skratka, razvoj električne mobilnosti zaradi takih napol premišljenih in pogojno (ne)uporabnih rešitev, močno trpi. 

Polnilnica

Hitro polnjenje

Navodila / kontakt

Polnjenje brez kartice

Splošna uporabnost

Ravne – Čečovje

Da

Ne

Ne

1/10

Ravne – DTK

Da

Ne

Ne

1/10

Ravne – Občina

Da

Ne

Ne

1/10

Mežica – Občina

Da

Da

Ne

1/10

HE Dravograd

Da

Ne

Ne

1/10

HE Vuzenica

Da

Ne

Ne

1/10

Sl. Gradec – Občina

Ne

Da

Da

2/10

Za dodajanje komentarjev morate biti prijavljeni.
aichi | 5.11.2016 20:37:07
Fantje Skrivo and Co.... to ne leti prot elektriki, se boste pa verjetno strinjali, da je tak eksotičn sistem vse prej kot uporabn ali logičn.
matt0 | 5.11.2016 22:19:29
No, saj, da bi kdo s plug-inom peljal skozi nek kraj in tam čakal polnjenje ni realno, niti pametnjo, saj je.. hibrid. se pa strinjam. Z idejo smo v Sloveniji morda res kakšno leto pred evropskimi članicami, izvedba je pa porazna, povem tudi iz lastnih izkušenj, kar se bo vleklo še dolgo, dokler ne bomo spet.. na repu EU
shark911 | 5.11.2016 22:22:52
Jah v bistvu ni kaj dodat,korekten članek,ki opisuje trenutno realno stanje na polnilnicah! Nikakor pa mi ni jasno,zakaj vseh teh polnilnic preprosto ne naredijo (kot rešitev v sili) naprimer na plačevanje preko mobitela. A je to naredit na polnilnici res taka atomska znanost? Le kdo se bo zajebaval s temi vsemi različnimi aktivacijskimi karticami in jih iskal po občinah?
spartan | 6.11.2016 0:46:37
To bi moralo vse delovati na bancno kartico in problem resen. Ali pa vsaj na gotovino. Eh jej, Slovenija.
skrivo | 6.11.2016 1:22:04
Ja, to kar piše drži. Zato imam do onemoglosti predelanega Smarta, ki prevozi 300km in več z enim polnjenjem. Se pravi, da grem iz točke A v B in nazaj v A in filam spet doma in mi dol visi za javne postaje. Sicer imam vse te jebene RFID kartice ampak se jih ne morem navaditi niti po 5 letih v električarju. Ves čas se sprašujem zakaj aktivacija s kartico dokler je itak polnjenje zastonj? Zelo kmalu bodo na trgu električarji z vsaj 300km dosega, kar je v SLO v veliki večini primerov dovolj za pot v obe smeri in potem si lahko Petrolovci in podobni te kartice in postaje v rit zataknejo, ker bodo itak samevale. Je pa res, da v tujini ni nič bolje oz. je še slabše. Mi smo vsaj 1. Država na svetu (že eno leto in smo še vedno edini), ki imamo celotne avtoceste pokrite s hitrimi polnilnicami. To je velik uspeh za Slovenijo, ker je hudo malo reči, da bi bili kje prvi! Res super, ampak polnjenje se plača. O.K. ni problema, danes ni nič zastonj, ampak uganite kako? Jasno, pofu.....na RFID kartica! Pol se pa kdo čudi zakaj vsi hvalijo Teslo in Superchargerje. Tam prideš, se vštekaš in zastonj nafilaš najhitreje na svetu, brez kartice seveda!
skrivo | 6.11.2016 1:46:07
Aja, Avtomanija bo morala na kak šnel kurs o emobilnosti in filanju. Tale BMW ne more polnit grozno hitro ker nima vgrajenega močnega polnilca. Polnilec je enofazni in vleče maksimalno 16A. To pa omogoča tudi navadna šuko vtičnica. Torej, v Slovenj gradcu (ali doma, v gostilni, pri frendu...) bi s ta pravo prenosno polnilno postajo (ta od domačega proizvajalca je najbolj uporabna ker nima tiste "opeke" na kablu: http://eauto.si/metron-shop/?product=type2schukocee-16a-1-phase-carrier-case-test) tega BMWja lahko napolnili enako hitro kot v Dravogradu, Mežici,...
aichi | 6.11.2016 1:58:39
3x srm napisal, d gre za hipoteticn elektricar, 330e je hbrid ijbsam po sebi ne rab iskat polnilnc. Le petrol vsake 350 km
aichi | 6.11.2016 2:00:35
S prav mam dva kabla v prtlkazniku, suko s pretvornikom in un direktni trofazni, a ta sam eno fazo nuca???
kamiKaZaA | 6.11.2016 9:13:58
Zelo dobro napisan članek, ki da marsikomu tisto pravo informacijo in realno sliko. Še več takšnih novinarskih raziskovanj. Do sedaj sem res mislil, da so te polninice super-duper in preproste za uporabo. Zdaj pa vidim, da temu ni tako.
skrivo | 6.11.2016 10:20:23
Ja, aichi, tale BMW nima 3-faznega polnilca, tako da 3-fazni kabel ne more pomagati. Testirane polnilnice po večini nudijo bogatih 3x32A (22kW), a kaj ko imajo ustrezen 3-fazni polnilec, ki lahko to ponujeno moč izkoristi, le 3 avti: Tesla model S, Renault Zoe in Smart ED (in seveda nekatera predelana čudesa ter eksotiki).
skrivo | 6.11.2016 10:28:24
Kamikaza: če imaš vse te jebene RFID kartice vedno v žepu je uporaba javnih polnilnic preprosta. Problem nastane ko jih nimaš ali pa jih imaš 5 in pri postaji ugotoviš, da ravno te, ki jo postaja zahteva, še nimaš..... Drgač pa imajo današnji vozniki električarjev to vse naštudirano in ni veliko problemov. Če pa kaj ne veš, se pa obrneš na društvo DEVS (www.devs.si) in člani ti bodo rade volje vse razložili!
Guru | 6.11.2016 10:47:10
Tipičen članek naših medijev.. pljuvanje do onemoglosti. Sicer je prav, da se opozarja na napake, ampak da si samo ena polnilnica zasluži 2/10? Tudi vaše parkiranje pred polnilnicami si samo v enem primeru zasluži pozitivno oceno.. :-p
shark911 | 6.11.2016 11:51:19
Skrivo: malo si mimo usekal,da imajo samo 3 avtomobili hitro polnjenje,tudi BMW ponuja to hitro polnjenje,AC in DC varianto,recimo v i3 (za doplačilo),paket "charging" v obeh variantah,torej ReX in BEV! Kar poglej cenik in se prepričaj.
skrivo | 6.11.2016 12:20:08
Shark911: nisem čisto nič mimo vsekal!!! Ta novi BMW i3 opcijsko ponuja trifazno polnjenje 3x16A (11kW) in mu 3x32A (22kW) kar ponuja večina testiranih polnilnih postaj, čisto nič ne koristi! O DC polnjenju pa v članku ni govora, ker testirane polnilne postaje ne ponujajo hitrega DC polnjenja!
aichi | 6.11.2016 17:21:37
Dejansko sem danes pr kolegu sprobal, cez trifazni kabel vlece eno fazo
aichi | 6.11.2016 17:26:07
Dejansko sem danes pr kolegu sprobal, cez trifazni kabel vlece eno fazo
skrivo | 6.11.2016 18:51:09
Jp, natanko tako!
aichi | 6.11.2016 20:05:48
pač, za brzino filanja pač moraš met še mal večjo denarnico...
shark911 | 7.11.2016 9:45:58
Skrivo,kaj se razburjaš,povedal sem samo,da novi i3 ponuja še možnost bistveno hitrejšega polnjenja,kot je tole z 22 kWh,torej zadeva gre načeloma v pravo smer...
skrivo | 7.11.2016 12:03:42
Shark911: Drži, da lahko i3 polni tudi preko hitre DC polnilne postaje (moč 50kW). Ampak i3 v tem ni čist nič poseben, ker imajo to možnost praktično vsi današnji čisti električni avtomobili kategorije M1 (z izjemo Renaut Zoe, Kangoo, Fluence). Nasprotno pa DC polnjenja ne ponuja niti en sam Plug-in hibrid, ker v teh primerih velja logika, da greš pač na bencin dalje, ko štroma zmanjka.
Dynisco | 7.11.2016 15:12:13
Skrivo, zakaj ne bi mogel polniti 3x16A na 3x32A postaji? Nikakor ne pametujem, samo sprašujem. Če bi porabnik potegnil preko 32A po fazi potem zastopim, da ne gre. Kje pa je tu problem?
skrivo | 8.11.2016 13:32:41
Dynisco: seveda ni nobenega problema, vendar se trudim razložiti, da testirane polnilne postaje ponujajo precej več moči kot jo lahko velika večina el. avtov absorbira, nič drugega.
teobunta | 17.11.2016 12:53:56
Dokler večina električnih avtomobilov ne omogoča polnjenje z več kot 3,6 kW moči je Slovenjgraška ŠUKO vtičnica popolnoma enaka, kot "hitre" mennekes polnilnice. Večina vozil ima vgrajen enofazni polnilec s 16 amperi - 3 kW.. (novejši 32A)... samo Zoe in Smart imajo 3 faze (ampak nimajo hitrejšega DC polnjenja)... Teslo ne štejem. :-) Tesla se napolni na 120 kW in se na takih mestih samo dopolni, da lahko brezplačno parkira. Kot voznik električnih vozil (od kolesa do Leafa) si želim čim več 16 A šuko vtičnic... za vsakim vogalom... Hitre pa rabim v bistvu na ali ob avtocesti... Ko slučajno hočem narediti več kot 200km... Kartice pa res ne rabimo... Glupost.
teobunta | 17.11.2016 13:08:41
Voznik električnega vozila si planira pot. Pozanima se tudi o polnilnicah in izračuna čas. Mi smo dnevno naredili tudi več kot 400km z vozilom, ki ima avtonomijo dobrih 150km in polnilec samo 2 kW (9A) AC.... DC sploh nima. Na primer: Maribor - Vransko (KIV) 20 minut postanek za kavo in poberem sodelavko... Nadaljevanje v Škofjo Loko.... 2 urni sestanek in vozilo priklopljeno na šuko od domačina..... potem Ljubljana , 3 urni sestanek in kosilo... vozilo se napolnilo do 100%.... Pot v Šoštanj (1 ura polnjenja v domači garaži).. in nadaljevanje do Maribora... Skupaj cca 400km.... 2 kW polnjenje... Čakanje pri polnilnicah : malo več kot 0 minut (ker smo itak imeli opravke)......... Z LEafom smo šli na Pariški sejem - 1450 km.... tudi brez težav. Planiraš na aplikaciji obisk hitrih polnilnic... 15 do 20 minutni postanki in prideš kam češ.
speedy | 17.11.2016 14:03:27
@teobunta: Vse lepo in prav, dokler le-te delujejo. Ko imajo izpad, si pa v r... Dobesedno, ker na avtocesti nimaš alternative. Moj test z Renault Zoe bi bila ena sama planirana idila, če bi zadeve delovale tako, kot je treba. http://www.avtomanija.com/default.asp?rb=1&id=1569
teobunta | 20.11.2016 16:55:56
Če ne dela, greš na naslednjo :-). Na poti v Pariz sva seveda planirala polnjenje tam, kjer je bilo dosega še do vsaj ene naslednje polnilnice. Pri skupaj 21-ih polnjenjih (tja pa nazaj) smo imeli 2 krat zasedeno (sicer po par minut) in eno nedelujočo (na francoski avtocesti, ampak je v bližini bila IKEA z delujočimi 50 kW DC polnilnicami). V treh mesecih in 18.000 prevoženimi kilometri nisem na 30 kWh Leafu zaznal tovrstnih težav. Parkrat sem res prišel na polnilnico z 1%, ampak je bilo tako tudi načrtovano. Renault Zoe ima težave s polnjenji (nestandardna komunikacija je pogost "pokvarila" polnilnico) in s tem nesrečnim najemom baterij....

O Avtomaniji

Kontakt z nami

Podportali

© Copyright 2017 Avtomanija